sunnuntai 30. tammikuuta 2011

Suomen turhin sakotuspaikka

Jokaisella on varmasti oma käsitys siitä, missä on Suomen turhin liikenteen sakotuspaikka. Yleensä ehdotukseen liittyy syrjäinen seutu, alamäki ja juuri alempaan vaihtuva nopeusrajoitus.

Kerron nyt oman ehdotukseni, pistäkää paremmaksi jos pystytte.

Helsingin Stockmannille valmistui äskettäin uusi parkkihalli. Sinne pääsee mukavasti tunnelia pitkin, jonka toinen pää on lähellä Länsiväylän Helsinginpuoleista päätä. Tunneli on pitkä ja sen keskivaiheilla on liikenneympyrä, josta haarautuu tunneli toiseen parkkihalliin.

Sisään ajettaessa tunnelin alku on alamäkeä. Tunnelissa on 30 kilometrin nopeusrajoitus ja seinässä on nopeusvalvontakamera.

Luulin, ettei tästä oikeasti jaettaisi ylinopeussakkoja, mutta olin näköjään väärässä. Tuttava kertoi juuri saaneensa sakot, koska kamera oli välähtänyt hänen ajaessa 41 kilometrin tuntinopeutta. Ylitystä oli siis 11 kilometriä.

Kannatan liikennevalvontaa. Liikenteessä on monia vaarallisia paikkoja, joissa on huono näkyvyys ja yllättäviä kaistajärjestelyjä. Joissakin paikoissa ajetaan säännöllisesti ylinopeutta, vaikka lähistöllä on kouluja, päiväkoteja tai asuntoalueita. Osa kuljettajista on rattiraivon tai muun piittaamattomuuden vallassa. Suojatien eteen ei pysähdytä ja punaista päin ajetaan surutta.

Liikennevalvonta on tervetullutta, eikä sen pidä kohdistua pelkkiin nopeuksiin, vaan kaikkeen muita vaarantavaan liikennekäyttäytymiseen. Puhallutuksia unohtamatta.

Mutta mutta: Stockmannin tunneli lienee Suomen turvallisin tie. Siellä ei ole jalankulkijoita, aurinko ei häikäise eikä tie ole koskaan liukas. Tiellä ei ole liikennevaloja, ei suojateitä eikä risteyksiä - vain yksi kiertoliittymä. Rattiin nukahtamisen ohella ainoa riski lienee peräänajon vaara.

Voisiko joku poliisin edustaja perustella, miksi juuri tätä tunnelia kannattaa valvoa nopeuskameralla? Onko tunnelissa ikinä sattunut onnettomuuksia?

Lähellä on se ajatus, että kamera on laitettu tunneliin vain rahastuksen vuoksi. Tunnelissa sitä on helppo huoltaa ja hyvien olosuhteiden vuoksi kuvatkin ovat aina selviä. Ei kai kyse ole tästä, eihän?

Itse kytken tunnelissa vakionopeussäätimen päälle. Ilman sitä 30 km/h nopeuden säilyttäminen olisi vaikeaa. Uskon, että mahdollinen sakko nostaisi lähinnä ärtymystä kameravalvontaa kohtaan eikä vaikuttaisi liikenneturvallisuuden parantumiseen.

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä paikka velottaa espoolaisilta ruuhkauttajilta ruuhkamaksut.

Anonyymi kirjoitti...

Porvaria ottaa päähän kun sakot joutuu maksaan tulojen mukaan.
Tasamaksuinen sakko kaikille.
Tasasakkoa, kokoomus ajaa.

Petteri Järvinen kirjoitti...

11 km/h:n ylityksestä taitaa tulla samanlainen maksu (85 euroa) tuloista riippumatta.

Joissakin autoissa vakionopeuden alaraja on 40 km/h, joten siitäkään ei ole apua.

Anonyymi kirjoitti...

Tunneli on ehdottomasti vaarallisin paikka törttöillä, siksipä varotoimenpiteet ovat kiristetty äärimmilleen.

Anonyymi kirjoitti...

Turhimpaan sakkorysään en ota kantaa, mutta hyödyllisin sakkorysä löytyy Itäväylältä.

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/itavaylan_bussikaistasta_tuli_sakkorysa-sadoille_rapsuja/

Siltaremontin vuoksi kaistoja on suljettu, aikaisemmin liikenne oli täysin jumissa kun porukka kiilasi bussikaistan kautta jonon sekaan. Sakottaminen on selkeästi vähentänyt kiilaamista ja liikenne vetää merkittävästi paremmin.

Petteri Järvinen kirjoitti...

>Turhimpaan sakkorysään en ota
>kantaa, mutta hyödyllisin
>sakkorysä löytyy Itäväylältä.

Siksi toivoisikin, että tällaisiin selkeän hyödyn kohteisiin panostettaisiin enemmän resursseja.

Itselleni on jäänyt epäselväksi, mikä Stockmannin parkkihallin tunnelissa on niin vaarallista. Sitä ei voi verrata tavalliseen maantietunneliin, jossa on jatkuva liikenne ja 50-80 km/h rajoitus. Parkkihallin tunnelissa kulkee autoja harvakseltaan.

Kirjoituksessa mainittu tuttavani oli saanut sakkonsa arkiaamuna klo 7:47, jolloin tunneli on liki autio, koska Stockmann aukeaa vasta yhdeksältä.

Anonyymi kirjoitti...

kamera välähti kun mittarissa oli 40kmh suoralla alamäen liikenneympyrän jälkeen, ei muuta liikennettä. Rahastustahan se on ja 30kmh nopeusrajoitus ns. "overkill". en ole saanut sakkoja 16 vuoteen, kun tapana ei ole kaahata ja kilometrejä suomessa kertyy vähän. nyt sitten heti ekana päivänä sakot joulun kunniaksi :) kannattaa tosiaan laittaa vakionopeudensäädin päälle jos mahdollista.

Petteri Järvinen kirjoitti...

Huomaan, että tämä ärsyttää muitakin - löysitkö kirjoitukseni googlaamalla?

Sakotuksen tulisi säilyä perusteltuna ja niin, että autoilijatkin ymmärtävät sen tarpeellisuuden. Tämä tunneli nakertaa kyllä uskoa.