tiistai 9. heinäkuuta 2013

Kriisiviestintä ontuu myös Piilaaksossa

Kun jotain odottamatonta tapahtuu, ihmiset tungeksivat nettiin hakemaan lisätietoja. Ellei liikennepiikkiin ole varauduttu, palvelimet kaatuvat, eikä mikään tieto kulje.

Suomen kriisiviestintä sai pyyhkeitä marraskuussa 2011, kun poliisin sivut kaatuivat yksinkertaisen tiedotteen vuoksi. Jenkeissä varmaan tämäkin asia osataan paremmin? Niinhän sitä luulisi, mutta kun lentokoneen lasku epäonnistui San Franciscon kentälle, kentän sivut (www.flysfo.com) kaatuivat.

Päivää myöhemmin sunnuntaina tarjolla oli tällainen sivu:

San Franciscon kentän www-palvelu ei toimi.
Lentokentän tapauksessa web-sivut ovat lähes operatiivinen palvelu, sillä niin lähtevät kuin saapuvatkin matkustajat etsivät niiltä tietoja lennoistaan. Varsinkin poikkeustilanteissa aikataulumuutokset ovat todella tärkeitä, eikä kyse ole pelkästä uteliaisuudesta.

Nyt, kun onnettomuudesta on kulunut kolme päivää, aloitussivu näyttää tältä:

Lentokenttä muistaa onnettomuuden uhreja.
Kentällä on myös Twitter-tili (www.twitter.com/flysfo eli @flysfo), mutta se ilmoittaa palvelevansa vain virka-aikaan:

Lentokentän twiittejä vain virka-aikaan (ma-pe 9-17).
Suuri lentokenttä toimii käytännössä vuorokauden ympäri. Vaikka lento-onnettomuuden todennäköisyys on pieni, siihen varaudutaan mm. omilla paloautoilla. Luulisi, että lentokentällä on myös valmis kriisiviestinnän suunnitelma, ja että se sisältää myös netin. Näköjään näin ei ole -- ei edes Piilaakson sydämessä.

Olkaamme siis armeliaita ensi kerralla, kun tiedonjanoiset suomalaiset kaatavat viranomaisen tai yrityksen nettisivut. Toivottavasti kyse ei ole kuitenkaan lentokentästä. Finavian oma palvelu oli nurin viime viikolla ilman mitään kriisiäkin.

Ei kommentteja: